Friday 10 February 2017

COSAT - Asisipho Fente


Förra veckan besökte vi skolan COSAT – Centre of Science and Technology i Khayelitsha och träffade eleven Asisipho Fente som är 17 år och läser sitt sista år på skolan. Hon är ursprungligen från Eastern Cape och var 5 år gammal när hennes familj flyttade till Khayelitsha, ett township utanför Kapstaden.  Utöver studierna är hon engagerad i ett IT-projekt för flickor, medlem i  debattlaget och kassör i skolans elevråd. När Asispho började på COSAT var hon blyg och reserverad, hon bestämde sig därför för att gå med i debattlaget för att bli bättre på att tala och för att öva upp sin engelska. Det har gått väldigt bra för henne och hon har representerat Western Cape i South African Nationals hela tre gånger. Hon planerar att studera vidare på University of Cape Town för att ta en examen i IT och sen arbeta på DELL. 

Asisipho kommer att bli den första i sin familj att ta en examen. Hennes föräldrar stöttar henne och värderar utbildning högt men är själva outbildade eftersom de var tvungna att arbeta för att försörja familjen. När hon skulle byta skola för 5 år sedan ville föräldrarna att hon skulle få studera på en bra skola. De undersökte skolor i hela Kapstadsområdet men de bra skolorna i stan, där de flesta eleverna är vita, hade alldeles för höga avgifter. COSAT är avgiftsfri och den enda townshipskolan som har goda resultat, med erfarna lärare och där många av eleverna läser IT. Enligt Asisipho är det otroligt viktigt för de mindre privilegierade eleverna att få möjlighet till IT-studier eftersom många inte vet hur en dator fungerar och den kunskapen är en förutsättning för vidare studier och för arbetslivet.


"I'm going to be the first one who is going to get a degree at home, so that's big."

I skolan har Asisipho aldrig upplevt att hon blivit diskriminerad på grund av sitt kön. Däremot berättar hon att i hennes kultur, Xhosa, är mannen familjens överhuvud och att många män anser sig vara överordnade kvinnor. När hon var yngre kunde pojkar bete sig illa mot flickorna eftersom de hade fått lära sig att de var bättre. Flickor måste också arbeta hårdare eftersom de inte bara förväntas sköta studierna utan även ska sköta sysslor i hemmet så som matlagning, städning, tvätt och disk vilket inte krävs av pojkar på samma sätt. Det är också svårare för flickor eftersom de generellt har sämre självförtroende när det kommer till manligt kodade ämnen som IT och fysik. Asisipho tror att flickor måste uppmuntras för att tro på att de kan prestera lika bra som pojkarna, eller att de skulle få extraundervisning för att öka självförtroendet. Asisipho anser även att det är viktigt att ha kvinnliga förebilder, hon nämner en flicka som tog studenten vid COSAT förra året och gick ut med näst bäst resultat i hela Sydafrika. Hon menar att det visar andra svarta flickor att de kan lyckas lika bra. Asisipho påpekar också att det sägs att möjligheterna är de samma för män och kvinnor men att det är svårare för kvinnor att ta del av dem.

"They say that these opportunities are for everyone so you think that they are equal but stuff like when maybe at university they see an application. This is john and this is Kate, John is more likely to be considered because he is a male."

Asisipho tror att utbildning är väldigt viktigt för jämlikheten och att det inte enbart handlar om att ha en examen på pappret. Det handlar om kunskap, att kunna starta företag och initiativ inte bara för att stärka sig själv utan också för att stärka människor i sin omgivning. Hon hoppas att flickor i framtiden kommer att ha lika bra självförtroende som pojkar, att pojkar förstår att de har ett privilegium och väljer att kompensera för det och att kvinnor ser att de inte behöver bli som män för att bli bättre.

Translation 


Last week we visited  COSAT- Centre for science and technology, in Khaylitsha, a township outside of Cape Town. We met with Asisipho Fente, who is seventeen years old and is metriculating at the end of this year. She is originally from the Eastern Cape but moved to Khayelitsha when she was 5 years old. In addition to her studies she is involved in an IT-programme for girls, she is a member of the debate team and treasurer of the leadership council. When Asisipho enrolled at COSAT she was very reserved, she decided to join the debate team to become less shy and to be able to practice her english. She has done very well and is representing the Wester Cape in the South African Nationals for the third time. She is planning to continue her studies at Cape Town University and get a degree in computer science and eventually work at DELL.   

Asisipho will be the first one in her family to get a degree. Her parents are very supportive and value education highly but did not have the opportunity to study since they had to work to provide for the family.  When she was starting grade 8 her parents wanted her to study at a good school, they looked at many schools, even the schools in central Cape Town where most of the students are white, but the fees were to steep. There are no mandatory fees at COSAT and it is the only school located in a township that is doing this well. The teachers are experienced and many of the students study IT.  According to Asisipho studying IT is very important, especially to the less priviliged students, who might not know how to use a computer. Later on at university or in your working life having computer skills is essential and a prerequisite.


Asisipho states that she has never experienced discrimination because of her gender at school, in her everyday life on the other hand, it occurs frequently. She describes that in the xhosa culture, the man is the head of the house and therefore many see men as superior to women. When she was younger and even nowadays boys can behave badly towards girls just becaose they’ve been taught that they’re better than them.  Life is also more difficult for girls since they are not only expected to do well in school but also do many chores around the house. Asisipho also experiences that girls do not have as much confidence as boys do, especially when it comes to stereotypically masculine subjects such as IT or physics. She thinks girls need to be encouraged and told that they can do just as well as the boys or that there would be extra lessons for girls to improve their results. She also mentions the importance of having female rolemodels, one girl at COSAT  metriculated second best nationally last year, showing other black girls that they can succeed aswell. Asisipho also points out that although the opportunities are supposed to be the same for everyone, there is male privilege. According to her education is very important in reaching equality and it is not just about having a degreee, it is about empowering yourself and in turn the people around you. She hopes that in the future girls will have better cofnfidence, so that they understand that they do not have to become like men to be better and that boys see that they have privilege and choose to compensate for that.

No comments:

Post a Comment